Nyheter

Sikter mot bedre kvalitet og høyere filetpris med SuperFreeze

Fartøyet Koralhav går over til CO₂-basert innfrysing for å forbedre kvaliteten på hvitfisken om bord. Rederiet forventer både høyere filetpris og lavere drivstoffbruk når det nye SuperFreeze-systemet fra PTG Kuldeteknisk tas i bruk over nyttår.
Koralhav-2309-web

Linefar­tøyet Koralhav, som ble bygget i 2000, fangster hvitfisk, og har kvoter for hyse, sei, torsk, brosme og lange. Rundt halvparten av fangsten fra Koralhav går til filet­in­du­strien – kvali­teten på den ombord­fryste fisken er dermed avgjørende.

Reder Ronny Nogva legger ikke skjul på at kvalitet var avgjø­rende når de valgte nytt kjølesystem.

Nofima-rapporter viser tydelig at hurtig innfrysing og lav nok kjerne­tem­pe­ratur er nøkkelen til å bevare kvali­teten bedre over tid, sier han.

Hurtig innfrysing
Super­Freeze er et CO₂-basert, effektivt system som fryser fisken langt raskere enn konven­sjo­nelle løsninger.

Roy Fjellstad, salgs­leder marine og industri i PTG Kulde­teknisk, forklarer:

– Super­Freeze-systemet er utviklet for innfrysing ned mot –50 °C og gir opptil 25 prosent raskere innfrysing og 25 prosent høyere kapasitet enn tradi­sjo­nelle systemer. Dette gir økt kvalitet, og bidrar til å bevare kvali­teten over tid.

Nogva forteller at forvent­ningen om økt kvalitet var utslags­gi­vende for valg av system:

– Vi ser på dette som et løft for selskapet. Selv om prisene ikke nødven­digvis øker over natten, vil vi stå sterkere på sikt på grunn av økt kvalitet.

Lavere klima­gass­ut­slipp
Bakgrunnen for oppgra­de­ringen er at selskapet ønsket å fase ut fartøyets eksis­te­rende HFK-anlegg (hydro­fluor­kar­boner). Dette er en gruppe synte­tiske kjøle­medier som har høyt globalt oppvarmingspotensial.

– HFK må ut. Det er en klima­fiendtlig gass, og vi ønsker et mer klimavennlig system, sier Nogva.

I tillegg har anlegget bedre drifts­egen­skaper ved lav last, noe som kan bidra til å redusere klima­fot­av­trykket. Det skyldes at Super­Freeze bruker flere mindre kompres­sorer, mindre kapasitet, og i tillegg kan reguleres etter behov. Under transitt, når belast­ningen er lav, kan anlegget derfor gå roligere.

– Maski­neriet skal i større grad bare gå med lav belastning etter en hurtig innfrysing. Det gir lavere forbruk og dermed lavere utslipp, forteller Nogva.

Med økt kapasitet kan fartøyet også håndtere både store og små fangster mer effektivt.

– Selv ved begrenset volum vil det gå raskere å få fisken ned på fryse­la­geret. Det gir oss en mer effektiv hverdag om bord, sier han.

Starter like over nyttår
Instal­la­sjons­ar­beidet starter i januar 2026. Dermed vil Koralhav operere med nytt fryse­system gjennom det meste av 2026-sesongen.

Fjellstad sier PTG Kulde­teknisk ser fram til leveransen:

– Vi er veldig takknemlige for tilliten fra Kowi og Koralen. Dette er et moderne anlegg som vil gi merkbare effekter både på kvalitet, kapasitet og klimaavtrykk.

Om Koralhav
Koralhav ble bygget i 2000 og har kvoter for torsk, sei, hyse, brosme og lange. Fartøyet har så langt i 2025 landet 2083 tonn hvitfisk. Båten eies av Koralhav AS i Brattvåg, og kom i 2025 inn i Kowi AS, et samarbeid mellom Koralhav-eierne og Williksen-familien.

Kontakt meg hvis du vil vite mer om fryseanlegg

Roy Arild Fjellstad

Salgs­leder Marine og Industri

Tel: +47 928 48 835
rfj@ptg.no

Fryseanlegg 

Vi bruker cookies for å gi deg best mulig opplevelse av vår hjemmeside. Ved å lukke denne meldingen godtar du vår bruk av cookies. Hvis du vil vite mer om hvordan vi håndterer og behandler personopplysninger som vi samler inn, se vår personvernerklæring.