Nyheter

To genera­sjoner på jobb for perfekt temperatur

ptg-multi-kulde_1_20_1

Multi Kulde Vest i Ålesund er ikke bare en leverandør av kjøle­teknikk. Det er også en familie­be­drift i ordets beste betydning. Her jobber morfar Arne og barne­barnet Truls side om side – én med mange tiår i faget, den andre med fagprøven rett rundt hjørnet.

– Jeg begynte i 1976, sammen med faren min, forteller Arne Rongve, som i dag er prosjekt­leder og «potet» i Multi Kulde Vest.

– Jeg gjør litt av alt, men er ikke så forfer­delig mye ute og skrur lenger. Jeg følger jo opp prosjekter og ser etter at de går sånn som de skal. Jeg er gjerne med ut med laste­bilen for å hente eller bringe deler. Telefonen er på 24–7 – vi må bare hive oss rundt når det trengs.

Og det trengs ofte. Da vi besøkte dem under morgen­møtet, kom en nødmelding fra en kunde fem timer unna. Hundre tonn fisk var i ferd med å tine i et fryse­lager. Planer for fredag kveld ble skrinlagt, og en motor­syk­keltur så ut til å bli byttet ut med serviceoppdrag.

– Det er sånn det er her. Noen hiver seg rundt. For kunden. Det er det fine med denne gjengen, sier Arne.

– Jeg gjør litt av alt, men er ikke så forfer­delig mye ute og skrur lenger, sier Arne som i dag er prosjekt­leder og «potet» i Multi Kulde Vest.

Barne­barnet Truls Rongve Svendsen kom inn i kulde­faget via morfaren og onkelen, og trives i et miljø der «alle snakker med alle». Som lærling har han snart fagbrev i lomma – og gode minner fra tidligere i ungdommen:

– Jeg var med morfar og onkel og skrudde litt allerede før videre­gående. Det var da jeg skjønte at dette var noe jeg ville prøve.

Truls har gått VG1 elektro, og VG2 kulde på Borgund videre­gående skole i Ålesund. Der har de plass til 15 elever hvert år som ønsker å lære om kulde­faget. Nå er han lærling hos Multi­kulde Vest, og til høsten står fagprøven som kulde­tek­niker for tur. Les mer om tilbudet ved Borgund videre­gående skole her, eller om fagbrev som kulde- og varme­pumpe­tek­niker her.

En viktig bransje for samfunnet
Multi Kulde Vest er tett koblet på både skolene og opplæ­rings­kon­torene i regionen. Arne selv sitter i styret for opplæ­rings­kon­toret for elektrofag.

– Vi har et veldig godt samarbeid. Vi tar inn lærlinger og sørger for at de får det de trenger fram til fagprøve – det er avgjø­rende for framtida i faget vårt.

Og det er lett å forstå engasje­mentet. Både Arne og Truls beskriver kulde­bransjen som spennende, variert og avgjø­rende for samfunnet:

– Gå inn i en butikk – hadde ikke vi vært der, hadde det ikke vært butikk. Det er jo store kulde­anlegg. Det koster gjerne 4–5 millioner kroner for et kjøle­anlegg på en liten butikk. Det er fra de små Joker-butikkene til de største Coop-butikkene, og vi er med på de fleste. Vi sørger for at mat og drikke holder riktig tempe­ratur, sier Arne.

– Uten oss hadde dere ikke hatt verken varme eller kjøling hjemme heller, skyter Truls inn med et smil.

Den nye SPAR-butikken på Ellingsøya i Ålesund har fått en omfat­tende oppgra­dering, inkludert et komplett kjøle­anlegg levert av Multi Kulde Vest. Truls har vært med på alt fra demon­tering av det gamle anlegget til instal­lasjon av nye og energi­ef­fektive løsninger med CO2 som kuldemedium.

Familie og fag – hånd i hånd
Når de ikke er på jobb, finner du dem ofte på fjelltur – for Truls holder morfar i gang etter noen hjerteproblemer.

Truls og Arne — to genera­sjoner på trimtur sammen med hunden Silke. Arne har fire barn, og elleve barnebarn. – Alle bor i området. Vi er et lite håndballag, så jeg synes dette her er helt fantastisk, sier Arne.

– Han trimmer meg, ler Arne. – Jeg skal til Trondheim snart for å sjekke hjertet. Jeg sliter litt med stentene. Det er blodårene som går tett, og da går de gjerne inn med stake­fjøra, ler Arne.

– Men jeg håper helsa holder så jeg får fortsette i jobben til jeg er 70 år. Det har jeg lovet Peder, sjefen. Det er jo hobbyen min, dette.

Det er lett å merke at engasje­mentet går dypere enn en vanlig jobb.

– Det handler om energi, om kontroll og trygghet for kundene våre. Vi vet hvor viktig det er for dem. Vi prøver å møte opp, svare telefonen og få det fikset. Vi yter service. Det er jo det vi leverer. Hver dag. Og jeg håper kundene merker det.

Vi bruker cookies for å gi deg best mulig opplevelse av vår hjemmeside. Ved å lukke denne meldingen godtar du vår bruk av cookies. Hvis du vil vite mer om hvordan vi håndterer og behandler personopplysninger som vi samler inn, se vår personvernerklæring.