Linefartøyet Koralhav, som ble bygget i 2000, fangster hvitfisk, og har kvoter for hyse, sei, torsk, brosme og lange. Rundt halvparten av fangsten fra Koralhav går til filetindustrien – kvaliteten på den ombordfryste fisken er dermed avgjørende.
Reder Ronny Nogva legger ikke skjul på at kvalitet var avgjørende når de valgte nytt kjølesystem.
– Nofima-rapporter viser tydelig at hurtig innfrysing og lav nok kjernetemperatur er nøkkelen til å bevare kvaliteten bedre over tid, sier han.
Hurtig innfrysing
SuperFreeze er et CO₂-basert, effektivt system som fryser fisken langt raskere enn konvensjonelle løsninger.
Roy Fjellstad, salgsleder marine og industri i PTG Kuldeteknisk, forklarer:
– SuperFreeze-systemet er utviklet for innfrysing ned mot –50 °C og gir opptil 25 prosent raskere innfrysing og 25 prosent høyere kapasitet enn tradisjonelle systemer. Dette gir økt kvalitet, og bidrar til å bevare kvaliteten over tid.
Nogva forteller at forventningen om økt kvalitet var utslagsgivende for valg av system:
– Vi ser på dette som et løft for selskapet. Selv om prisene ikke nødvendigvis øker over natten, vil vi stå sterkere på sikt på grunn av økt kvalitet.
Lavere klimagassutslipp
Bakgrunnen for oppgraderingen er at selskapet ønsket å fase ut fartøyets eksisterende HFK-anlegg (hydrofluorkarboner). Dette er en gruppe syntetiske kjølemedier som har høyt globalt oppvarmingspotensial.
– HFK må ut. Det er en klimafiendtlig gass, og vi ønsker et mer klimavennlig system, sier Nogva.
I tillegg har anlegget bedre driftsegenskaper ved lav last, noe som kan bidra til å redusere klimafotavtrykket. Det skyldes at SuperFreeze bruker flere mindre kompressorer, mindre kapasitet, og i tillegg kan reguleres etter behov. Under transitt, når belastningen er lav, kan anlegget derfor gå roligere.
– Maskineriet skal i større grad bare gå med lav belastning etter en hurtig innfrysing. Det gir lavere forbruk og dermed lavere utslipp, forteller Nogva.
Med økt kapasitet kan fartøyet også håndtere både store og små fangster mer effektivt.
– Selv ved begrenset volum vil det gå raskere å få fisken ned på fryselageret. Det gir oss en mer effektiv hverdag om bord, sier han.
Starter like over nyttår
Installasjonsarbeidet starter i januar 2026. Dermed vil Koralhav operere med nytt frysesystem gjennom det meste av 2026-sesongen.
Fjellstad sier PTG Kuldeteknisk ser fram til leveransen:
– Vi er veldig takknemlige for tilliten fra Kowi og Koralen. Dette er et moderne anlegg som vil gi merkbare effekter både på kvalitet, kapasitet og klimaavtrykk.
Om Koralhav
Koralhav ble bygget i 2000 og har kvoter for torsk, sei, hyse, brosme og lange. Fartøyet har så langt i 2025 landet 2083 tonn hvitfisk. Båten eies av Koralhav AS i Brattvåg, og kom i 2025 inn i Kowi AS, et samarbeid mellom Koralhav-eierne og Williksen-familien.
Kontakt meg hvis du vil vite mer om fryseanlegg

Roy Arild Fjellstad
Salgsleder Marine og Industri
Tel: +47 928 48 835
rfj@ptg.no